يزدفردا:تابش؛ در نطق پیش از دستور امروز خود در صحن علنی مجلس :مهمترين تهديدها ، ارائه تصويري ناكارآمد از نظام ، مخدوش كردن چهره رحماني و مردمسالار دين و ترويج خرافات و فرهنگ تظاهر و ريا و تقلب است .

بسم ا... الرحمن الرحيم


با آرزوي قبولي طاعات و عبادات همكاران محترم در ماه مبارك رمضان ، جا دارد كه در اين ماه عزيز ، آرمانهاي بلند مردم فداكاري را بازخوانيم كه براي استقرار نظامي دين مدار و مردمسالار ، در پي تحقق آزادي ، استقلال و جمهوري اسلامي بر آمدند ، و از خود بپرسيم كه در ادامه اين خواست و تلاش در كجا هستيم ؟ بي شك ، دين و ملت دو پايه ايجاد وضعيت چشم اندازي نو براي ايران بوده و هست و فرسايش انگيزه هاي مشاركت جويانه مردم ، و فهم تنگ نظرانه از دين ، مهمترين آفتهايي است كه سرمايه اجتماعي اين سرزمين ، يعني ، اعتماد ، مشاركت و اميد همگاني را از ميان مي برد . بر اين اساس به نكاتي چند در اين فرصت كوتاه اشاره مي كنم :


1-

اسلام و ايران همچنان كه با فرصتهايي بزرگ روبرو هستند ، تهديدهايي بزرگ نيز در پيش رو دارند . مهمترين تهديدها ، ارائه تصويري ناكارآمد از نظام ، مخدوش كردن چهره رحماني و مردمسالار دين و ترويج خرافات و فرهنگ تظاهر و ريا و تقلب است . جامعه ديني ، همچنان كه مميزات مثبت و خاص خود را دارد ، مخاطرات ويژه اي نيز دارد . در بينش والاي امام راحل ، خطر تحجر و ارتجاع از جمله ويرانگرترين خطراتيست كه از درون ، اسلام و جامعه اسلامي را تهديد مي كند و هشدار مدام و صريح و دردآلود ايشان براي نجات اسلام از اين خطر تا آنجا كه اعلاام مي كنند اسلام قرباني مي خواهد و براي قرباني شدن در اين راه طلب دعا ميكنند – نشانگر حساسيت فوق العاده اين موضوع است .

2-

در روزهاي اخير ، موج گراني و تورم از يك سو و در خواستهاي بي شمار شهروندان براي اشتغال ، موجب نگراني همه دلسوزان كشور شده است . اميد است دولت محترم كه وعده آوردن نفت بر سر سفره مردم داده بود ، در اين زمينه اقدامهاي موثر و غير سياسي انجام دهد . به خصوص كه اكنون دولتي بر سر كار است كه از فرصت همسويي همه قوا برخوردار است و رسانه ملي و نظام تبليغات رسمي و غير رسمي را نيز به كمال در خدمت دارد . علاوه بر اين بسياري از منتقدان آن از امكانات اوليه سياسي و رسانه اي محرومند . در چنين شرايطي انتظار اين است كه دولت به كار آمدي خود و براورده كردن شعارهايي كه به مجلس و مردم داده است در عمل توجه كند و به جاي شعار به لوازم تحقق آن بپردازد . با صراحت بگويم ، روندي كه در پيش گرفته شده ما را به سر منزل مقصود نمي رساند . نمي توان در پي كار آمدي بود و هر روز دايره انتقاد از خود را در همه جا تنگتر و تنگتر كرد . نمي توان در پي رفع تهديدهاي جهاني و منطقه اي بود و به جاي استفاده از فرصتها و ظرفيتهاي توسعه ملي ، هر روز فرصت تازه را از دست داد . نمي توان دم از مردم زد و بدنه كارشناسي كشور را روزبروز ضعيفتر كرد .

3-

در آستانه برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبري هستيم . اين انتخابات اولين آزمون حاكميت يكپارچه و دولت نهم در رعايت حقوق اساسي ملت و برگزاري آزادانه و عادلانه و سالم انتخابات است . متاسفانه بايد هشدار دهم كه جرياني با تخريب شخصيتها و سرمايه هاي ديني و ملي كشور ، قصد از ميدان به در كردن رقبا به عنوان خواسته هاي اصلي خود به بهاي پايين آوردن سطح مشاركت عمومي را دارد .

من در اينجا ؛ تخريب سرمايه جهاني اين ملت يعني فرزند فاضل امام ، آقاي خاتمي و سست كردن چهره استوانه نظام ، آقاي هاشمي رفسنجاني ، پخش شبكه اي شبنامه هاي گوناگون عليه چهره هاي موجه كشور در مناطق مختلف و از همه تاسف بار تر سكوت و طفره رفتن مسئولان رسمي در باره فجايع فوق را خطراتي در اين جهت ميبينم كه اگر به ان توجه نشود ، مصداق بر سر شاخ نشستن و بن بريدن خواهد بود .

4-

در آستانه سال تحصيلي جديد و ورود بخش مهمي از سرمايه هاي معنوي كشور ، يعني استادان ، معلمان ، دانشجويان و دانش آموزان و كاركنان دو حوزه اموزش عالي و اموزش و پرورش ، به چرخه فعاليت مجدد ، توجه مي دهم كه اين دو حوزه پيش از هر حوزه دیگر براي شكوفايي علمي نيازمند آزادي ، تنوع و حرمت است كه متاسفانه بيش از هر دوره اين كشور اين دو حوزه در معرض محدوديت و اعمال نظرهاي سليقه اي و جناحي است . تلاش براي غير سياسي كردن دانشگاهها و دانشجويان و محدود ساختنهاي سليقه اي و گزينش دانشجويان و تلاش براي بازنشسته كردن اساتيد عالم و منتقد دولت و تلاش در جهت حذف فرهنگيان اصلاح طلب ، فرجامي جز انفعال علمي و زوال فرهنگي و پنهان شدن و اختفاي انديشه و رواج فرهنگ بي تفاوتي و سكوت و تجاهل نخواهد داشت .

5-

با انتشار نامه تاريخي رهبر فقيد انقلاب ، امكان بازخواني روندها و وقايعي كه منجر به پذيرش شجاعانه قطعنامه 598 شد ، بيش از همه وقت فراهم شده است كه اميدوارم از اين فرصت استفاده كرده و همچنانكه نظر امام راحل بر اين بود ، به دور از هر نوع سياسي گري و تند مزاجي ، راه اخلاقي حل مشكلات و چالشهاي بين المللي جمهوري اسلامي انديشه شود . اميدوارم كه حذف و محدوديت شخص برداشته شود و مجلس ؛عنايت بيشتري درمورد مديران فرهنگي كشور از جمله مديران وزارت ارشاد در دوران اصلاحات داشته باشد . در پايان از طرف خود و جناب آقاي نيكنام ؛ نماينده زرتشتيان ، فرارسيدن جشن مهرگان را به ايرانيان و به ويژه زرتشتيان ايران تبريك مي گويم .

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا